Verbeter binnen 2 uur je (online) dienstverlening

Met het Optimaal Digitaal spel kom je samen met collega’s tot concrete actiepunten waarmee je de volgende dag al aan de slag kunt.

Je dienstverlening verbeteren
Waar begin je?

Dienstverlening verbeteren is een hot topic. We kunnen er niet meer om heen. Vaak hebben mensen wel goede ideeën, maar in de praktijk is het lastig om deze concreet te maken, bijzet te krijgen of uit te voeren. En dat terwijl het toch wel echt belangrijk is dat er wat gebeurt.

Waarom dit spel?

Het Optimaal Digitaal Spel zet mensen aan tot actie. De spelkaarten zijn ontworpen met de behoeften en verwachtingen van de eindgebruiker in het achterhoofd, gebaseerd

In plaats van eindeloze vergaderingen waar – wees eerlijk – vaak maar weinig échte concrete punten uitkomen, ben je op een hele andere manier samen met je collega’s bezig met het verbeteren van je dienstverlening. Bovendien – iedereen krijgt de beurt, dus iedere deelnemer krijgt evenredig de kans om aan te geven wat diegene belangrijk vindt. Het spel nodigt uit tot actieve discussie en uiteindelijk tot het maken van keuzes. Nadat iedere deelnemer zijn inbreng heeft gedaan, kies je met elkaar de belangrijkste actiepunten uit die bijdragen aan de verbetering van de dienstverlening van jouw organisatie. En daar zitten altijd een aantal punten bij die je mórgen al kunt gaan uitvoeren. Concreet, to the point en actiegericht. In een vergadering krijg je dat echt niet voor elkaar.

Je speelt het spel in ongeveer 2 uur met je team, afdelingen of met betrokkenen bij een project.

Spelenderwijs van ideeën naar concrete acties.

Het Optimaal Digitaal bordspel

Het Optimaal Digitaal spel bestaat uit een bordspel en de Optimaal Digitaal-tipkaarten. Het spel is gemaakt voor iedereen die werkt aan een betere dienstverlening van de overheid.

De tips op die kaarten zijn gebaseerd op onderzoek en interviews met (overheids)organisaties die al stappen hebben gezet in het verbeteren van hun dienstverlening. Een QR-code op iedere kaart leidt je naar handige achtergrondinformatie, voorbeelden uit de praktijk en tips van experts.

Aan de hand van een doel dat je jezelf stelt, filter je stap voor stap de kaarten eruit die voor jou belangrijk zijn. Aan de hand van de kaarten formuleer je samen met de andere spelers concrete acties die je op een as van 4 categorieën plaatst:

  • grote moeite, veel effect
  • grote moeite, weinig effect
  • weinig moeite, veel effect
  • weinig moeite, weinig effect

Zo eindig je het spel altijd met een helder overzicht van de te nemen acties – en weet je ook direct welke acties het meeste impact zullen hebben op het verbeteren van je dienstverlening.

Marina de Horn

Over spelleider Marina de Horn

Marina de Horn is gecertificeerd spelleider van het Optimaal Digitaal spel. Al meer dan 25 jaar zet zij zich in voor een toegankelijke, bruikbare en begrijpelijke overheid, waaronder alweer 8 jaar als freelancer via Gebruiker Centraal.
Als lid van het Actieteam van Gebruiker Centraal zet zij zich wekelijks in voor het verbeteren van digitale toegankelijkheid, inclusie, begrijpelijke teksten en bewustwording binnen overheidscommunicatie.

Deze organisaties gingen u voor

Hoe werkt het spel?

Marina de Horn speelt het Optimaal Digitaal-spel bij de gemeente Gemeente Scherpenzeel. Het doel waarop gespeeld werd was uiteraard, het thema van de week van de toegankelijkheid: Wees welkom.
Hoe dit verliep? Bekijk snel de video hieronder.

Wat vinden deelnemers van het spel?

Ondanks dat iedereen een andere kijk heeft, kom je toch best snel tot tot 4 effectieve manieren zijn om onze dienstverlening aan te gaan pakken.

Beleidsadviseur
gemeente Scherpenzeel

Het was super leuk om te doen. Het enthousiasme en de betrokkenheid van mijn collega’s, dat was voor mij inspirerend.

Medewerker
gemeente Meierijstad

Er was heel veel samenwerking. Het punt dat er voor ons uitsprong was het verbeteren van onze communicatie met inwoners. Dat zal veel moeite kosten, maar ook groot effect hebben.

Algemeen directeur gemeentesecretaris
Gemeente Scherpenzeel

Het Optimaal Digitaal Spel kan ingezet worden voor allerlei doeleinden

Met wie en waarom je het spel speelt. Bijvoorbeeld met:

  • je team, om van iedere collega uit eerste hand te horen welke actiepunten diegene prioriteit geeft
  • de gemeenteraad, om te onderzoeken hoe zij in de digitale dienstverlening staan
  • eindgebruikers van je dienstverlening, om direct uit de bron te horen hoe toegankelijk uw dienstverlening is

En zo nog veel meer…

Deze workshop geeft:

Heldere
ambities

Schep overzicht in de visie en doelen van de organisatie.

Concrete
acties

Stel concrete actiepunten op die je de volgende dag al kunt gaan uitvoeren.

Verschillende perspectieven

Open het gesprek over toegankelijkheid met collega’s van verschillende afdelingen.

Spelenderwijs zijn we er achter gekomen dat het spel nog meer biedt dan de concrete acties waar je mee aan de slag kunt. De bijvangst is een beter inzicht in wat je collega belangrijk vindt en de bereidheid elkaar te helpen.

VICTORIA LAMERS, GEMEENTE LINGEWAARD

Vraag een offerte aan voor het Optimaal Digitaal spel

Na het versturen van het formulier nemen wij binnen 2 werkdagen contact met je op om details te bespreken.

Optimaal Digitaal Spel
Marina de Horn

Liever eerst even persoonlijk contact? Mail of bel Marina

06 81 71 66 04